Forum www.ignatianumpedagogika.fora.pl Strona Główna
RejestracjaSzukajFAQUżytkownicyGrupyGalerieZaloguj
ped. postmodernistyczna

 
Odpowiedz do tematu    Forum www.ignatianumpedagogika.fora.pl Strona Główna » Współczesne kierunki pedagogiczne - wybrane nurty i ideologie / Wsp. k. - nurty01 Zobacz poprzedni temat
Zobacz następny temat
ped. postmodernistyczna
Autor Wiadomość
sajkora
Mały Administrator



Dołączył: 07 Paź 2009
Posty: 341
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: no z Krakowa ;D
Płeć: dziewoja

Post ped. postmodernistyczna
Okres nowoczesności był okresem wielkich podbojów przyrody, z czym wiązało się również zatrucie środowiska naturalnego i wyginięcie gatunków, a dynamiczny rozwój nauki w tym okresie przyczynił się przede wszystkim do rozpoczęcia wyścigu zbrojeń, wybuchu wojen i klęski. Ostrej krytyki doby nowoczesności dokonali postmoderniści, którzy stwierdzili, iż nowoczesność już się przeżyła i nadszedł nowy okres - okres ponowoczesny.

W okresie nowoczesności, odnotowano w nauce wiele przemian, zmieniły się poglądy, uniwersytety obrały charakter naukowo-badawczy. W postmodernizmie pojawiły się (niezależne od uniwersytetów) instytucje naukowe, prowadzące badania o charakterze praktycznym, nauka rozwijała się wraz z rosnącym, praktycznym zapotrzebowaniem na wynalazki. Za wiedzę naukową, uznano przede wszystkim wiedzę przyrodniczą a nauki przyrodnicze stały się wzorcem dla innych dziedzin. Gwałtowny rozwój w dziedzinie przyrody spowodował również rozwój specjalizacji, gdzie kolejne dyscypliny zaczęły się odłączać od pierwszej nauki, jaką była filozofia. Właśnie ten okres entuzjazmu dla stosowania metod przyrodniczych w humanistyce, nazywamy okresem pozytywizmu, który następnie przekształcił się w neopozytywizm, dla którego to badaniami godnymi faktów, były badania oparte na zmysłach, a sama nauka składać się miała ze zdań protokólarnych i obserwacyjnych. Kolejny wiek XIX to okres, w którym wielu filozofów zaczęło wracać na teren humanistyki.


Pedagogika postmodernistyczna w zarysie

1. Geneza postmodernizmu
Termin "postmodernizm" wprowadzony został do nauki już w latach czterdziestych XX wieku, natomiast począwszy od lat siedemdziesiątych jest on powszechnie używany dla określenia nurtu w nauce, charakteryzującego się ogólnym brakiem wiary w rozum, stosowane metody naukowe oraz postęp jako taki. Ten rewolucyjny prąd naukowy powstał w wyniku krytycznej odpowiedzi na poprzedzający go modernizm; stoi on w opozycji do uznanych już idei filozofii nowożytnej odzwierciedlając jednocześnie ducha współczesnej kultury i społeczeństwa w takich kluczowych dla siebie pojęciach jak:

fragmentaryczne ujmowanie świata,
pluralizm,
dechrystianizacja życia i myślenia,
relatywizm (zarówno poznawczy jak i etyczny),
otwartość na eklektyczne ujmowanie różnych systemów filozoficznych, religijnych itp.

Do głównych prekursorów i przedstawicieli postmodernizmu zalicza się między innymi: Marksa, Kirkegaarda, Freuda, a współcześnie - F. Fukuyamę czy T. Szkudlarka. Podstawowymi stosowanymi metodami w postmodernizmie są psychoanaliza i dekonstrukcja, jak również hiperrealizm polegający na pozbawianiu rzeczy ich pierwotnego kontekstu, tak, by mogły zostać ujęte w innych, nowych dla siebie realiach. Główną problematykę postmodernizmu stanowi rewizja i reforma kultury współczesnego społeczeństwa, które uznać można (w przeważającej jego mierze) za społeczeństwo informatyczne. W nurcie tym spotkać się można z pojęciem "kultury wyczerpania", które to wg Lyotarda oznacza kulturę "wykpionych autorytetów" oraz "zrelatywizowanych systemów wartości".

2. Pedagogika postmodernistyczna
W dziedzinie pedagogiki, postmodernistyczny dyskurs edukacyjny wyraża się w spojrzeniu w jej przyszłość; jest to przejście w stronę nowego, nieznanego dotąd sposobu myślenia, jak również dystans dla modernistycznych idei. Postmodernistyczny nurt w pedagogice zapoczątkowali tacy autorzy jak: Z. Kwieciński, i L. Witkowski, dalej był on kontynuowany przez T. Szkudlarka i Z. Melosika. W ich licznych opracowaniach można znaleźć wiele wskazówek dla zrozumienia istoty ponowoczesnych społeczeństw.

Jak już zostało wspomniane, pedagogika postmodernizmu jest rodzajem pedagogiki krytycznej, której celem jest osiąganie jak najwyższej formy samorealizacji. Znaczącym terminem jest tutaj emancypacja, która stanowi punkt odniesienia dla większości ponowoczesnych teorii i praktyk edukacyjnych, przy czym teoria pedagogiczna jest uważana za "integralną część rzeczywistości, którą opisuje, wyjaśnia i pragnie zmieniać". Wśród poruszanych problemów do najczęstszych należą takie jak:

poststrukturalizm
głęboka ekologia
edukacja międzykulturowa
postmodernistyczne kontrowersje wokół edukacji globalnej
edukacja i kultura upozorowania
świat konsumpcji
kultura masowa i muzyka młodzieżowa


W postmodernizmie, dziedzina pedagogiki staje się jakby polem walki o jedną, uprawomocnioną wersję rzeczywistości. System oświatowy jest tutaj wielobarwny, rozproszony, czym stara się uwodzić swoich wychowanków. Następuje odejście od środków przemocy, indoktrynacji i rutyny, lojalności opartej na środkach kontroli i selekcji wobec obywateli (typowych dla monopolu władzy państwowej), na rzecz wieloznaczności i niedookreśloności form kształcenia, samostanowienia oraz samorealizacji i autoedukacji jednostek.
3. Podstawowe założenia

W obszarze pedagogiki postmodernistycznej wyodrębnić można pięć podstawowych systemów kształcenia:

właściciel systemu oświatowego i instytucji oświatowych
pojedyncze instytucje oświatowe
program kształcenia (edukacja otwarta i elastyczna, wprowadzenie pojęcie rozumu transwersalnego)
style i strategie uczenia się (wielość stylów uczenia się, stwarzanie dla podmiotu odpowiednich warunków, indywidualizacja procesu uczenia się, przykładem strategii uczenia się może być pedagogiczna wersja dekonstrukcji tekstu)
dydaktyczne modele i metody uczenia się

Ponadto, w postmodernistycznym nurcie pedagogicznym wyróżnia się następujące tendencje:

→ zerwanie z poszukiwaniem jednego, optymalnego stylu wychowania

→ brak obowiązującego autorytetu

→ wychowawca nie kładzie nacisku na posłuszeństwo, przestrzeganie norm czy postępowanie ściśle określonych wg wzorów; między uczniem a nauczycielem nie ma żadnej zobowiązującej umowy
dominuje dowolność

Kupffer dokonuje wyróżnienia 3 implikacji w wychowaniu:
zanik logiki przyczynowości
inscenizacja wszelkich zachowań
brak niezawodnej rzeczywistości
podstawowym problemem jest pytanie o społeczną funkcję wychowania
wychowanek ma prawo do wolności; podmiotowość zarówno wychowanka jak i wychowawcy realizuje się tylko w relacjach społecznych, dla których podstawą jest wolność
społeczeństwo postmodernistyczne charakteryzuje pluralizm (który implikuje istnienie sprzeczności) oraz otwartość
wartości i normy istnieją tylko jako szeroko rozumiane ramy orientacyjne wyznaczające granice dla różnych sposobów interpretacji
państwo jest gwarantem praw i wolności swoich obywateli
w świecie panują antagonizmy; trwa tu nieustająca walka o dominację jednego dyskursu

4. Krytyczne ujęcie
Do głównych zalet postmodernizmu zalicza się między innymi:
zerwanie z autorytaryzmem filozofii
postawa podejrzliwości
wiara w ogólnoludzką solidarność
względność prawd i ogólna tolerancja prowadząca do współistnienia wielu twierdzeń

Natomiast najczęściej kierowane zarzuty pod jego adresem to:
kłopoty z samookreśleniem (umiejscowieniem pośród innych prądów)
jego tezy często oceniane są jako banalne, niezrozumiałe lub po prostu błędne
pozorność postmodernistycznej rewolucji
sterylność poglądów
oderwanie od wszelkich religii, co uniemożliwia człowiekowi zajęcia postawy transcendencji
zagrożenie dla współczesnej teorii i praktyki edukacyjnej


Post został pochwalony 0 razy
Wto 15:06, 01 Cze 2010 Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:    
Odpowiedz do tematu    Forum www.ignatianumpedagogika.fora.pl Strona Główna » Współczesne kierunki pedagogiczne - wybrane nurty i ideologie / Wsp. k. - nurty01 Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do: 
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Design by Freestyle XL / Music Lyrics.
Regulamin