Forum www.ignatianumpedagogika.fora.pl Strona Główna
RejestracjaSzukajFAQUżytkownicyGrupyGalerieZaloguj
pedagogika humanistyczna C. Rogersa

 
Odpowiedz do tematu    Forum www.ignatianumpedagogika.fora.pl Strona Główna » Współczesne kierunki pedagogiczne - wybrane nurty i ideologie / Wsp. k. - nurty01 Zobacz poprzedni temat
Zobacz następny temat
pedagogika humanistyczna C. Rogersa
Autor Wiadomość
makotekk
Chorąży



Dołączył: 14 Paź 2009
Posty: 96
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Bielanka/ Kraków
Płeć: dziewoja

Post pedagogika humanistyczna C. Rogersa
PEDAGOGIKA HUMANISTYCZNA CARLA R. ROGERSA


1) Pedagogika humanistyczna Carla R. Rogersa, XX wiek.

Carl R. Rogers żył w latach 1902-1987 r., był amerykańskim psychologiem, psychoterapeutą, uczniem Johna Deweya. Przede wszystkim był jednak przedstawicielem psychologii humanistycznej oraz twórcą systemu niedyrektywnej psychoterapii „skoncentrowanej na osobie”, wykorzystywanej w doskonaleniu pedagogów oraz w praktyce oddziaływań wychowawczych. Swoje koncepcje pedagogiczne przedstawił w książkach „Freedom to Learn”, 1969 r. (Wolność uczenia się) oraz „Freedom to Learn for the 80's”, 1983r. ( Wolność uczenia się w latach 80- tych).

Rozwój pedagogiki humanistycznej na gruncie psychologii:
Najważniejsi reprezentanci to Abraham Maslow i Carl Rogers;
Nazwy "psychologia humanistyczna" jako pierwszy użył Edward Spranger w 1905 roku;
W 1961 roku ujrzał światło dzienne pierwszy numer „Journal of Humanistic Psychology”;
Humanizm – postawa moralna i intelektualna skoncentrowana przede wszystkim na człowieku, jego dobru, pomyślności, szczęściu, charakteryzująca się poszanowaniem godności i wolności człowieka.

Pedagogika humanistyczna czerpie także z innych nauk- głównie filozofii (m. in 'filozofii osoby' w ciągłym procesie „stawania się” Martina Bubera).


2) Cechy nurtu
Najważniejsze założenia koncepcji humanistycznej:

1.Człowiek to unikatowa, niepowtarzalna całość- indywiduum, składająca się z 2 podsystemów: „ja” i ”organizmu”, które stanowią jedność.
2.Podstawową właściwością natury ludzkiej jest rozwój uwarunkowany przez czynniki wewnętrzne. Siły decydujące o jego przebiegu tkwią w człowieku, a nie poza nim. Człowiek, którego rozwój został zablokowany nie jest osobą w pełni zdrową.
3.O działaniu człowieka decyduje dążenie do samorealizacji, która jest podstawową skłonnością natury ludzkiej. Jej przejawem może być miłość, twórczość, altruistyczne zachowania, rozwój własnego „ja”.
4.Człowiek z natury jest dobry, a jego dążenia są pozytywne. Jeżeli dokonuje aktów gwałtu lub przemocy, to dlatego, że działa wbrew naturze, a rzeczywistość, w której żyje blokuje rozwój jego prawdziwych i pozytywnych zachowań.
5.Ludzkie zachowanie uwarunkowane jest przez teraźniejszość, aktualne przeżycia, doświadczenia, przez to, co dzieje się tu i teraz.


3) Szkoła Rogersa

Celem edukacji jest ułatwianie zmian i uczenie się. Wynikiem tego procesu jest w pełni funkcjonująca osoba zawsze w procesie „stawania się”. W facylitacji (ułatwianiu, wspieraniu, wspomaganiu) znaczącego uczenia się upatruje on zasadniczego zadania edukacji. Wedle wypracowanej przez niego koncepcji facylitacja polega na:
stwarzaniu w szkole przyjaznej atmosfery, zapewniającej uczniom komfort psychiczny niezbędny do wyzwolenia naturalnych chęci i zdolności uczenia się;
akceptacji dla potrzeb i zainteresowań ucznia, dzięki której zyskuje on pewność, że może w pełni ujawniać swoje pomysły, zdolności, emocje.

W miejsce krytykowanej edukacji tradycyjnej C. Rogers proponuje inny model edukacji: PCA (Person Centered Approach)- podejście skoncentrowane na osobie:

przyznanie jednostce władzy w zakresie autentycznego i twórczego kierowania swoim życiem;
nauczyciel ma zaufanie do siebie i innych, aby wierzyć, że potrafią oni- jak on sam- myśleć o sobie, uczyć się dla siebie;
nauczyciel dzieli z innymi odpowiedzialność za proces uczenia się (uczniami, rodzicami);
facylitator dostarcza materiałów do uczenia się korzystając z własnych wiadomości, doświadczenia, książek, materiałów źródłowych;
uczeń konstruuje i rozwija swój własny program uczenia się, sam albo w kooperacji z innymi, dokonuje wyboru kierunku własnej nauki, z pełną świadomością odpowiedzialności i konsekwencji tego wyboru;
klimat ułatwiający uczenie się- z materiałów, a także od siebie nawzajem;
stały proces uczenia się; treść schodzi na drugi plan;
samodyscyplina zamiast dyscypliny zewnętrznej;
ocena dokonywana przez samego ucznia, a także wzbogacana ocenami innych;
w tym klimacie uczenie ma tendencję do pogłębiania się, postępowania w szybszym tempie i większego przenikania się z życiem i zachowaniem ucznia.


ROLA NAUCZYCIELA

Podstawowymi składnikami „humanistycznej postawy” nauczyciela są:
Autentyczność- zgodność wewnętrzna facylitatora; przejawia się on jako osoba, akceptuje własne uczucia, nie narzucając ich uczniom; ustosunkowuje się w ten sposób do ich pracy- nie oceniając ucznia, ale swoje własne odczucia względem wykonanego zadania.

Akceptacja- bezwarunkowo pozytywny stosunek do wychowanka, szacunek dla jego indywidualności, życzliwość i troska niezależnie od sytuacji, dostrzeganie jego mocnych stron, wiara w pozytywne możliwości.

Empatia- empatyczne zrozumienie, wychowawca prawidłowo odbiera uczucia i kryjące się za nimi osobiste przeżycia dziecka, rozumie ich subiektywne znaczenie i potrafi je komunikować.

Nauczyciel powinien uwolnić zaciekawienia uczniom, pozwolić kierować się zainteresowaniami, pokazać sens badania, otworzyć wszystko na pytania i poszukiwania.
To on tworzy i organizuje zewnętrzne warunki w których przebiega proces znaczącego uczenia się. Dostosowuje swoje działania do ucznia i jego naturalnego procesu uczenia się. Centralne miejsce bowiem zajmuje uczeń, który jest „rzeczywistym podmiotem własnego uczenia się”.
Rogers twierdzi, że nie można nikogo niczego nauczyć, również tego jak nauczać innych. Jedyna forma skutecznego uczenia się to samo-odkrywanie właściwe dla każdej osoby ludzkiej.
Człowiek wykształcony to człowiek, który nauczył się jak się uczyć, dostosować i zmieniać. Według Rogersa żadna wiedza nie jest pewna, tylko proces szukania, pragnienia wiedzy daje podstawy pewności.


ROLA UCZNIA

uczeń jest wolny (wolność wyboru własnej postawy, własnej drogi w danych okolicznościach), w pełni odpowiedzialny za siebie i swoją sytuację;
ma własny udział w tworzeniu siebie;
„good life” (dobre życie) - proces stawania się (wzrastająca otwartość na doświadczenie, tendencja aby żyć w pełni w każdym momencie, zaufanie do własnego organizmu);
samodzielne wybierania treści uczenia się;
rozwój ekspresji w uczuciach i myślach;
zaufanie i akceptacja siebie;
przekonanie do nauki jako interesującego zjawiska, dającego satysfakcję;
rozwijanie wiedzy, a także relacji z innymi ludźmi w atmosferze wzajemnego szacunku.


4) Realizacja idei

W atmosferze wolności dzieci są otwarte, mówią o swoich potrzebach. Angażują się w proces uczenia się, czują się wyzwoleni, akceptujący oraz rozumiejący siebie i innych. Korzyści wynikające z takiego procesu są owocne również i dla nauczyciela, który zmienia się, wzrasta, podobnie jak jego uczniowie.

Według badań, uczniowie, którzy rozwijali się w takiej atmosferze: otrzymali lepsze wyniki w testach inteligencji, większą kreatywność, aktywność ruchową, mniej problemów dyscyplinarnych, większą frekwencję, inicjatywę werbalną etc.
Jednak wyniki tych badań nie różnią się tak bardzo od wyniku uczniów szkół tradycyjnych. Różnice te zaznaczają się w głównej mierze w szeroko pojętej sferze relacji międzyludzkich.


Post został pochwalony 0 razy
Czw 10:40, 03 Cze 2010 Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:    
Odpowiedz do tematu    Forum www.ignatianumpedagogika.fora.pl Strona Główna » Współczesne kierunki pedagogiczne - wybrane nurty i ideologie / Wsp. k. - nurty01 Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do: 
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Design by Freestyle XL / Music Lyrics.
Regulamin