Forum www.ignatianumpedagogika.fora.pl Strona Główna
RejestracjaSzukajFAQUżytkownicyGrupyGalerieZaloguj
krytyczna

 
Odpowiedz do tematu    Forum www.ignatianumpedagogika.fora.pl Strona Główna » Współczesne kierunki pedagogiczne - wybrane nurty i ideologie / Wsp. k. - nurty01 Zobacz poprzedni temat
Zobacz następny temat
krytyczna
Autor Wiadomość
szklanka
Szeregowy



Dołączył: 20 Gru 2009
Posty: 1
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: dziewoja

Post krytyczna
Nurt w pedagogice podważający założenia, działania i wyniki edukacji uważane za oczywiste w edukacji instytucjonalnej. Postuluje wewnątrzinstytucjonalny wysiłek pedagogów polegający na podnoszeniu kwestii nierówności. Pedagogika krytyczna uważana jest za odpowiedź na dominację instytucjonalną i ideologiczną, zwłaszcza w systemie kapitalistycznym.

Założenia

* Społeczeństwo powinno być otwarte na dialog
* Człowieka trzeba przygotować do odpowiedzialnego uczestnictwa w tym dialogu
* Trzeba określić sposoby działania zbliżające świat (od tego jaki jest) do tego jaki powinien być

Inspiracje

* Marksowska krytyka ideologii – tzw. fałszywa świadomość przeszkadza w rozumieniu społecznego zniewolenia
* Frankfurcka szkoła filozoficzna – formy kultury jako przejawy politycznej dominacji
* Teoria krytyczna – interpretacje uwzględniające kontekst zjawisk np. polityczny oraz przekraczające myślenie tylko z jednej pozycji (ideologicznej)

Zadania

1) Odsłanianie mechanizmów dominacji:

* badania nad ukrytym programem
* badania nad oporem edukacyjnym
* badania nad przebiegiem reprodukcji kulturowej

2) Wychowywanie ludzi tak, by byli zdolni do zmiany świata:

* kształtowanie krytycznej postawy wobec rzeczywistości
* kwestionowanie oczywistości

Strategia [edytuj]

* polityka różnicy – dostrzegać i akceptować różnice społeczne
* polityka głosu – dopuszczać różnorodność wypowiedzi i uczyć aktywnego zabierania głosu we własnych sprawach
* upełnomocnienie – uczyć aktywnego działania na rzecz zmiany społecznej

Nauczyciel

Przedstawiciele pedagogiki krytycznej, w tym Paolo Freire, Henry Giroux i Peter McLaren postulują, że nauczyciel powinien być "transformatywnym intelektualistą" (samo pojęcie stworzone zostało przez Giroux), a więc sprzymierzeńcem słabszych grup społecznych, a także tłumaczem między człowiekiem a złożonym światem społecznym. Powinien on pomagać w krytycznym rozumieniu świata, przede wszystkim wskazując nierówności w społeczeństwie.
Główni myśliciele [edytuj]

* Paulo Freire
* Henry Giroux
* Peter McLaren


Post został pochwalony 0 razy
Wto 1:07, 08 Cze 2010 Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:    
Odpowiedz do tematu    Forum www.ignatianumpedagogika.fora.pl Strona Główna » Współczesne kierunki pedagogiczne - wybrane nurty i ideologie / Wsp. k. - nurty01 Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do: 
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Design by Freestyle XL / Music Lyrics.
Regulamin