Forum www.ignatianumpedagogika.fora.pl Strona Główna
RejestracjaSzukajFAQUżytkownicyGrupyGalerieZaloguj
Pytania z egzaminu
Idź do strony Poprzedni  1, 2
 
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum www.ignatianumpedagogika.fora.pl Strona Główna » Współczesne kierunki pedagogiczne - wybrane nurty i ideologie Zobacz poprzedni temat
Zobacz następny temat
Pytania z egzaminu
Autor Wiadomość
matkaziom
Duży Administrator



Dołączył: 04 Paź 2009
Posty: 269
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 9 razy
Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: chłopok

Post
ja mam poprawkę i pytanie z jakich tekstow sie uczycie


Post został pochwalony 0 razy
Pon 11:52, 30 Sie 2010 Zobacz profil autora
Gabi
Starszy szeregowy



Dołączył: 11 Sty 2010
Posty: 12
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: dziewoja

Post
Mam i ja !
A jak było na poprawce w pierwszym semestrze ? Były podobne pytania?


Post został pochwalony 0 razy
Pon 17:51, 30 Sie 2010 Zobacz profil autora
IlonA
Młodszy Chorąży



Dołączył: 14 Lis 2009
Posty: 81
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: CK
Płeć: dziewoja

Post
z tego, co pamietam, byly takie same ^^


Post został pochwalony 0 razy
Wto 10:08, 31 Sie 2010 Zobacz profil autora
GinewraVance
Szeregowy



Dołączył: 11 Sty 2010
Posty: 5
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: dziewoja

Post
Na poprawce w pierwszym semestrze były takie same pytania jak na głównym egzaminie :D Możliwe, że teraz będzie tak samo :) Ja przerabiam sobie pytania które są tu na formu i czytam te wszystkie teksty, które mam :) Mam nadzieję, że uda się zdać :D


Post został pochwalony 0 razy
Śro 6:48, 01 Wrz 2010 Zobacz profil autora
mada
Szeregowy



Dołączył: 30 Gru 2009
Posty: 6
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5


Post
ile teraz było tych zestawów? 10? Bo jeśli tak, to nie mamy wszystkich na forum.


Post został pochwalony 0 razy
Śro 12:29, 01 Wrz 2010 Zobacz profil autora
matkaziom
Duży Administrator



Dołączył: 04 Paź 2009
Posty: 269
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 9 razy
Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: chłopok

Post
tak , nie ma tu wszystkich pytan
proponuje jak że jak ktoś coś przerobi(pytania z forum) to żeby się nimi podzielił
ja się zabieram do pracy(może coś z tego będzie)


Post został pochwalony 0 razy
Śro 15:26, 01 Wrz 2010 Zobacz profil autora
GinewraVance
Szeregowy



Dołączył: 11 Sty 2010
Posty: 5
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: dziewoja

Post
Jeśli zdążę, to wyślę kilka odp na pytania, ale nie wiem czy dam radę bo jestem jeszcze za granicą... Jednakże za każdym razem kiedy czytam od nowa te pytania to znajduję inne odpowiedzi.... Już nie wiem co jest dobrze....


Post został pochwalony 0 razy
Czw 12:50, 02 Wrz 2010 Zobacz profil autora
matkaziom
Duży Administrator



Dołączył: 04 Paź 2009
Posty: 269
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 9 razy
Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: chłopok

Post
1. 5 najważniejszych nurtów XX w według Wołoszyna:
̵ nurt pedagogiki psychologicznej i związany głównie z nim wielki ruch Nowego Wychowania (wychowania progresywnego)
̵ nurt pedagogiki socjologicznej (pedagogiki społecznej)
̵ nurt pedagogiki kultury (pedagogiki humanistycznej, personalistycznej)
̵ nurt pedagogiki egzystencjalnej
̵ nurt pedagogiki marksistowskiej

2. Proszę zdefiniować pojęcie "pedologia" oraz opisać jej znaczenie w tworzeniu wiedzy pedagogicznej.
Pedologia (gr.), nauka o dziecku; wyodrębniła się i rozwinęła w pierwszej ćwierci XX w., obejmując swym zakresem całość problematyki związanej z rozwojem psychicznym i fizycznym dziecka, a także zastosowaniem tej wiedzy do zagadnień wychowania i nauczania; jej powstanie wiązało się ze wzrostem zainteresowania na przełomie XIX i XX w. sytuacją społeczną dziecka i jego prawami oraz rozwojem badań eksperymentalnych w dziedzinie psychologii rozwojowej; upatrując podstawę wszelkiej działalności wychowawczej w psychologii jednostki. Pedologia wywarła znaczny wpływ na koncepcje pedagogiczne tego okresu (naturalizm pedagogiczny, pajdocentryzm) oraz przyczyniła się do wykorzystania zdobyczy eksperymentalnej psychologii dziecka i pediatrii w instytucjach oświatowo - wychowawczych: żłobek, przedszkole, szkoła.

3. Jak rozwijał się socjalizm i wychowanie socjalistyczne?
Jednym z najważniejszych systemów wychowawczych jest socjalistyczny system wychowania powstały w drugiej połowie XIX wieku.

System ten powstał gdyż w socjalizmie „rozwój socjalistycznych stosunków wymaga w dziedzinie pracy, organizacji społecznego życia, kultury coraz większego zaangażowania coraz szerszych mas ludzi coraz lepiej przygotowanych do pełnienia zawodowych i politycznych zadań i równocześnie rozwój ten otwiera przed coraz szerszymi kręgami coraz większe możliwości osobistego uczestnictwa i wkładu we wszystkie zasadnicze dziedziny życia, możliwości coraz pełniejszego rozwinięcia własnych uzdolnień i upodobań.” .

Dzięki rozwojowi ruchu robotniczego rozwinęły się także praktycznie wszystkie prace oświatowe, które miały stworzyć ustawy określające podniesienie poziomu kultury, wiedzy i wykształcenia mas robotników. Głównymi sprzymierzeńcami systemu socjalistycznego był Karol Marks i Fryderyk Engels. Oni to właśnie ukazali różnicę między dotychczasowym wychowaniem mieszczańskim, czyli przygotowania do określonych funkcji zawodowych, a wychowaniem młodzieży dla celów klasy robotniczej.

Mówiąc o socjalistycznym wychowaniu pod jego pojęciem rozumiemy trzy rzeczy:
1. wychowanie umysłowe
2. wychowanie fizyczne tj. takie, jakie dają szkoły gimnastyczne i ćwiczenia wojskowe
3. nauczanie politechniczne i technologiczne, które zaznajamia z podstawowymi zasadami wszelkich procesów wytwórczych i jednocześnie wdraża dzieci i młodzież do posługiwania się najprostszymi narzędziami wszelkiej wytwórczości
Tak więc wychowanie socjalistyczne głównie opiera się na wychowaniu umysłowym, fizycznym a także nauczaniu praktycznym, jednak skupiono się głównie na tężyźnie człowieka czyli wychowaniu fizycznym a także na przygotowaniu do pracy produkcyjnej.
System socjalistyczny wychowania

Założenia systemu wychowania socjalistycznego

Model społeczeństwa i człowieka nowego, którego narzędzie realizacji stanowi wychowanie socjalistyczne, stworzony jest przez całość założeń marksizmu-leninizmu, na którą składają się:
► materializm dialektyczny i historyczny
► ekonomia polityczna (społeczeństwa opartego o pracę i własność społeczną środków produkcji)
► strategia i taktyka rewolucji (historia ruchów robotniczych i zwycięstwa proletariatu).

Dla zrozumienia systemu wychowawczego socjalizmu największe znaczenie posiada filozofia materializmu dialektycznego i historycznego, która składa się z trzech części:
► materializmu
► dialektyki
► teorii rozwoju społeczeństwa.

Podstawowe zasady systemu wychowawczego

► komunistyczna partyjność w nauce, kulturze, wychowaniu i moralności,
► zasada powiązania szkoły i wychowania z ideologią naukowego poglądu na świat (marksizmu-leninizmu),
► zasada powiązania teorii z praktyką na drodze wychowania przez pracę społecznie użyteczną,
► zasada wychowania w kolektywie i przez kolektyw (Makarenko),
zasada wszechstronnego rozwoju ucznia zgodnie z jego indywidualnymi cechami i właściwościami wieku rozwojowego.

4. Warstwicowa koncepcja wychowanie weddług Hessena
Sergiusz Hessen, powołując się na W. Flitnera, zaproponował tzw. warstwicową koncepcję wychowania, według której poszczególnym etapom kształcenia przypisane są odpowiednie struktury wartości i odpowiednie oddziaływania wychowawcze. Kierunek tak ujmowanego wychowania wyznaczało przejście od anomii (człowiek jako istota biologiczna, wymagająca pielęgnowania), przez heteronomię (człowiek jako istota społeczna, wymagająca „urobienia", a więc wrastająca w kulturę i przejmująca, niekiedy na drodze przymusu wychowawczego, poszczególne wartości), do autonomii (człowiek jako istota wykształcona, której osobowość dzięki uznaniu najwyższych wartości kulturowych za własne staje się moralnie dojrzała). W tym sensie wykształcenie moralne może być formą wyzwolenia człowieka ku autonomii, wolności i twórczości.

5.Sergiusz Hessen uważał, że pedagogika jest filozofią stosowaną. Co to oznacza?
Pedagogika personalistyczna ujmuje w różny sposób osobowość ludzką. Przedstawicielem tego kierunku jest S. Hessen, który uważał, że wychowanie posiada warstwową strukturę a ponadto jest to proces, podczas którego jednostka i społecznego wzajemnie się uzupełniają. Wychowanie powinno doprowadzić do ukształtowania się osobowości ludzkiej dzięki wartością kulturalnym. Hessen uważał, że wychowanie i kultura pokrywają się w swoich celach. Cele wychowania odpowiadają celom kultury. Istnieją także rodzaje wychowania, których jest tyle ile jest wartości kulturalnych. Pedagogika według niego jest filozofią stosowaną, ponieważ każda dziedzina filozofii ma swój odpowiadający dział z pedagogiki


Post został pochwalony 0 razy
Pią 22:43, 03 Wrz 2010 Zobacz profil autora
mada
Szeregowy



Dołączył: 30 Gru 2009
Posty: 6
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5


Post
Krytyka amerykańskiej szkoły z pozycji liberalistów, kiada miała ona miejsce?
W amerykańskiej tradycji badań nad programami szkolnymi przyjmuje się, że szkoła może być traktowana:
- po pierwsze, jako transmisja kultury-przekazanie dorobku minionych pokoleń pokoleniom wstępującym, ma ona zapewnić stabilność
- po drugie, jako instytucja wspomagająca indywidualność i wrozwój jednostki- ma ona rozpoznać i rozwijać talent
- po trzecie, jako czynnik zmiany społecznej- instytucja jako motor do postępu

Każja z tych możliwośi ma swoją bogatą tradycję i liczne warianty realizacyjne. Każdej z nich odpowiada też pewien typ krytyki szkoły. Szkoła bywa krytykowana z pozycji liberalistów i konserwatystów. Nurt Liberalny wiąże sie z traktowaniem szkoły jako instytucji, której głównym zadaniem powinno być stwarzanie wraunków indywidualnego rozwoju ucznia. Liberaliści krytykują szkołę postrzegając ją jako instytucję antyhumanitarną, niszczącą indywidualność, blokującą samorealizację, wprowadzającą przemoc, uniformizm, konwencjonalność w miejsce postulowanych :wolności, tórczości, indywidualizmu.
Krytyka ta miała swoją kulminację w latach 70-tych. Wtedy powstała książka "Crisis in the classroom".





Walka o prawa mniejszości, czyli strategia pedagogiki wyzolenia (mechanizmy wykluczenia, symboliczny gwałt, komptenecje krytyczne)
W szkole dokonuje się reprodukcja kulturowa. Uczymy się tam tego, co chcą elity. Wyznaczają oni kulturą wpsółną, pewny standard dla wszystkich. Tworząc kultórę wspólną, tworzy kulturę ciszy- sfery społecznego milczenia. Wycisz głos kultur, które nie zdobyły pozycji dominującej.
Strategia pedagogiki wyzwolenia pozwala, aby jednostka posługiwała się własnym głosem. POlega ona na doprowdzeniu tym z kultury ciszy,aby wyrażali własną wizję świata.
Punktem wyjścia działań jest "empatyczna identyfijacja" z innymi ludzmi którzy nie odpowiadają wzorcom selekcjonującej kandydatów matrycy. Kolejno należy określić mechanizm wykluczenia stosowanego przez instytucję. Te mechamizmy związane są z transmisją dominującej kultury.
Mechanizmem realizacji kulturowej przemocy jest przymus posługiwania się kodem rozwiniętym-tym kodem posługują się nauczyciele. Ci którzy nie umieją mówić tym głosem uczą się milczć, nabywają przekonania o swojej niekomptenecji.
Momentem komptetecji jest uświadomienie sobie tej sytuacji-barier dialogu i dystansowanie się do niej. Pojawia się wówczas nadzieja, perspektywa zmiany i wyzwolenia.


Post został pochwalony 0 razy
Wto 10:33, 07 Wrz 2010 Zobacz profil autora
*Sol Angelika*
Plutonowy



Dołączył: 30 Gru 2009
Posty: 53
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: dziewoja

Post
1. "Przyjaźń z dziećmi zamiast wychowania" - jak przedstawia się relacja dorosły-dziecko w koncepcji antypedagogicznej Hubertusa von Schoenebecka.
Schoenebeck był zwolennikiem nowego wychowania. Nie popierał modelu Herbarta, gdzie wychowanie wiązało się z urabianiem dziecka. Tutaj chodziło o partnerskie stosunki z pedagogiem, który wspierał dziecko, pomagał mu, pokazywał dobre drogi, ale nie wyręczał go w dokonywaniu decyzji. tutaj stosunek wychowawca-wychowanek nie jest obarczonym tak wielkim dystansem jak w przypadku szkoły herbartowskiej

2. Personalistyczna koncepcja człowieka i wychowania w ujęciu Stefana Kunowskiego.
Personalizm zakłada istnienie człowieka per se-przez się. To znaczy, że każda jednostka jest indywidualnością, nie jest od nikogo zależna, sama powinna decydować o sobie i podejmować własne decyzje, nikt nie ma prawa za nią odpowiadać. Także w koncepcji personalistycznej w wychowaniu wychowawca zakłada, że nie będzie decydował za swego wychowanka, będzie go wspierał i towarzyszył mu, natomiast nie będzie go zniewalał swoją osobą. Wychowawca ma prowadzić dziecko ku wewnętrznej wolności, więc nie może go od siebie uzależniać. Ponadto personalizm w wychowaniu oznacza , że kładziony jest nacisk na to ze dziecko jest istotą posiadającą swoja godność. Jest osobą, wiec czymś więcej niż rzecz czy zwierzę


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez *Sol Angelika* dnia Czw 17:45, 09 Wrz 2010, w całości zmieniany 1 raz
Czw 17:34, 09 Wrz 2010 Zobacz profil autora
matkaziom
Duży Administrator



Dołączył: 04 Paź 2009
Posty: 269
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 9 razy
Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: chłopok

Post
posrane niektóre pytania.... ludzie dajcie to co macie!:)


Post został pochwalony 0 razy
Czw 17:36, 09 Wrz 2010 Zobacz profil autora
Gabi
Starszy szeregowy



Dołączył: 11 Sty 2010
Posty: 12
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: dziewoja

Post
1. Proszę wymienić przynajmniej 4 filozofów (wychowania), którzy znacząco wpłynęli na kształtowanie się koncepcji pedagogicznych w Europie Nowożytnej oraz napisz jakie kierunki filozoficzne reprezentowali.

J. J. Rousseau - naturalizm 
A. Comte - socjalizm 
E. Durkheim - socjalizm
Kant - kulutralizm
Dithley - kulturalizm

 

2. Proszę opisać koncepcję wychowania państwowego Zygmunta Mysłakowskiego. 

Zygmunt Mysłakowski w swoim dziele "Państwo a wychowanie" zaznacza, że związek pomiędzy państwem a innymi grupami może zachodzić, ale nie musi. Jeśli chodzi o wychowanie państwowe można mówić o jego aspektach: państwo jako czynnik wychowawczy, organizator szkolnictwa, czynnik normujący, państwo jako środek wychowania, możliwość realizacji osobowości w państwie, jaka nie występuje w innych ciasnych grupach społecznych, państwo jako cel wychowania. Państwo samo w sobie nie jest wartością, ale jest wartościowe, o ile realizuje wartości. Nie jest jednak ich twórcą, jest nim sam człowiek. 



3. Główne założenia nowego wychowania- realność i utopijność 

Główne idee NW
Pajdocentryzm

- zrzucenie pierwszoplanowości nauczyciela i adaptacyjnych dążeń środowiska
- wychowanie wychodzące od naturalnych potrzeb dziecka oraz uwzględniające jego fazy rozwojowe;      
- uszanowanie naturalnego tempa rozwoju każdego wychowanka, bez sztucznego przyspieszania i heteronomicznych celów
- wychowanie jako życie, spontaniczna aktywność wyznaczone bieżącymi zainteresowaniami, aktualnie przeżywanymi problemami
- szkoła głęboko tkwiąca w życiu, akceptująca indywidualne różnice, spontaniczną socjalizację;


Aktywizm

- wychowanie jako proces aktywnego wrastania jednostki w społeczną świadomość gatunku (Dewey);
- poznawanie świata – samodzielna eksploracja
- dynamizm wynikający z wewnętrznych pobudek woli;
- podstawa procesów edukacyjnych: samodzielne badania ucznia, twórcza postawa ucznia, uspołecznienie w procesie wspólnego weryfikowania hipotez, demokratyzacja oświaty
 


Rozwiązania praktyczne

-  tworzenie szkół dla wybitnie zdolnych i dla upośledzonych
- kreowanie szkół-wspólnot, republik wychowawczych – wiejskie ogniska wychowawcze
- zwiększenie udziału wychowania fizycznego i higienicznego w procesie wychowawczym
- postęp w dziedzinie kształcenia nauczycieli
- powstawanie szkół eksperymentalnych

Krytyka Nowego Wychowania

- utopijność zasad i naczelnej idei wychowania nowego człowieka
- nierealność utożsamienia wychowania i kształcenia z życiem
- niekompletność wyników pedagogiki i psychologii eksperymentalnej
- dystansowanie się do zagadnień filozoficznych
- Zagubienie dziecka w świecie pozbawionym autorytetów. Możliwość zniewolenia
- Bazowanie na zainteresowaniach uczniów nieskuteczne (nietrwałe, chaotyczne)
- Istnieje wiedza gotowa – nie ma sensu odkrywać jej na nowo
- Szkoła = miejsce nauki a nie zabawy
- Krytyka przerostu wiedzy instrumentalnej nad wiedzą formującą
- Krytyka przerostu zajęć praktycznych kosztem konkretnej wiedzy


To z tych łatwiejszych :P

Myślicie, że jest szansa na te same pytania ??


Post został pochwalony 0 razy
Czw 19:04, 09 Wrz 2010 Zobacz profil autora
matkaziom
Duży Administrator



Dołączył: 04 Paź 2009
Posty: 269
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 9 razy
Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: chłopok

Post
oby jej się nie chciało układać czegoś nowego:P


Post został pochwalony 0 razy
Sob 11:05, 11 Wrz 2010 Zobacz profil autora
Gabi
Starszy szeregowy



Dołączył: 11 Sty 2010
Posty: 12
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: dziewoja

Post
A w pierwszym semestrze na poprawce były dokładnie takie same pytania czy troche zmienione ?? Pamięta ktoś ??


Post został pochwalony 0 razy
Sob 13:23, 11 Wrz 2010 Zobacz profil autora
mario.k
Generał Dywizji



Dołączył: 17 Gru 2009
Posty: 273
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: chłopok

Post
ja słyszałem, że były trochę zmienione, ale sens ten sam


Post został pochwalony 0 razy
Nie 9:38, 12 Wrz 2010 Zobacz profil autora
Gabi
Starszy szeregowy



Dołączył: 11 Sty 2010
Posty: 12
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: dziewoja

Post
Ma ktoś rozwiązany zestaw 2 bo stanowi dla mnie zagadkę ?? :P


Post został pochwalony 0 razy
Nie 21:42, 12 Wrz 2010 Zobacz profil autora
matkaziom
Duży Administrator



Dołączył: 04 Paź 2009
Posty: 269
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 9 razy
Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: chłopok

Post
pytania były takie same bądź podobne , jednak nikt nie miał trudności ze zdaniem egz. Oby ta sytuacja powtórzyła się jutro!
Ps: Pani Ablewicz na egz. poprawkowym przez cały czas czytała jakąś gazetę i nie zwracała specjalnej uwagi na to co dzieje się na sali:))


Post został pochwalony 0 razy
Pon 11:08, 13 Wrz 2010 Zobacz profil autora
mada
Szeregowy



Dołączył: 30 Gru 2009
Posty: 6
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5


Post
Damy rade. To jutro spotykamy sie o 9 w 102?


Post został pochwalony 0 razy
Pon 11:57, 13 Wrz 2010 Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:    
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum www.ignatianumpedagogika.fora.pl Strona Główna » Współczesne kierunki pedagogiczne - wybrane nurty i ideologie Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2
Strona 2 z 2

 
Skocz do: 
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Design by Freestyle XL / Music Lyrics.
Regulamin