sajkora
Mały Administrator
Dołączył: 07 Paź 2009
Posty: 341
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: no z Krakowa ;D Płeć: dziewoja
|
|
ped. totalitarna |
|
oprac. Marysia K i Mateusz M.
Pedagogika totalitarna
NAZWA IDEI: wychowanie socjalistyczne
TŁO HISTORYCZNE: charakterystyczny dla XX-wiecznych reżimów dyktatorskich system rządu dążący do całkowitej władzy nad społeczeństwem za pomocą monopolu informacyjnego i propagandy, ideologii państwowej, terroru tajnych służb wobec przeciwników politycznych, akcji monopolowych i masowej monopartii.
PRZEDSTAWICIELE:
1. K. Marks pisał, że pod wychowaniem rozumiemy trzy rzeczy:
- wychowanie fizyczne,
- nauczanie politechniczne i technologiczne (zaznajamianie z procesami wytwórczymi i wdrażanie do posługiwania się narzędziami wielkiej wytwórczości),
- wychowanie umysłowe.
Marks opowiadał się za tzw. „wychowaniem przyszłości”, które miało łączyć pracę produkcyjną z nauką i gimnastyką.
2. W. Lenin w 1903 r. nie tylko opracował własny system, program oświatowy, który to najbardziej posunął naprzód rozwój systemu wychowania socjalistycznego, lecz nakreślił też podstawy systemu wychowawczego na III Zjeździe Związku Młodzieży Komunistycznej
W. Lenin wytyczył zadania:
- nauczanie komunizmu w praktyce życiowej poprzez realizację zadań partyjnych,
- odrzucanie ze szkoły tego, co klasowe,
- uczenie się wszystkiego, co nagromadziła ludzka wiedza,
- tworzenie kultury proletariackiej,
- krytyczne opanowanie wiedzy i stosowanie jej w pracy nad rozwojem przemysłu i rolnictwa,
- wychowanie na komunistów,
- wiązanie wykształcenia, wychowania i nauki ze wspólną pracą proletariatu.
SYSTEM WYCHOWAWCZY:
- przygotowanie dorastających pokoleń do aktywnego udziału w budowie społeczeństwa komunistycznego,
- obrona państwa radzieckiego,
- „szkoła wiąże prace dydaktyczno-wychowawcze z praktyką komunistycznego budownictwa i prowadzi moralne wychowanie uczniów w duchu wymagań kodeksu moralnego budowniczego komunizmu”
ZAŁOŻENIA MARKSIZMU I LENINIZMU:
- materializm filozoficzny- istnieje tylko jedna odwieczna materia, będąca w nieustannym ruchu. Świadomość może poznać obiektywna rzeczywistość przez jej odzwierciedlenie we wrażeniach zmysłowych, wyobrażeniach, pojęciach i teoriach.
- dialektyka-metoda obiektywnego poznania przyrody. Oparta na 4 prawach- wszechzwiązku zjawisk i jedności przyrody, prawie ruchu i zmian, prawie przechodzenia ilości w jakość w sposób skokowy, prawie jedności i walki przeciwieństw.
- materializm historyczny- stanowi teorie rozwoju społeczeństwa zbudowana na podstawie materializmu filozoficznego i dialektyki- treści świadomości zależne są od bytu społecznego tzn. od sytuacji społecznoekonomicznej jednostek oraz całej klasy.
PODSTAWOWE POJĘCIE
Propaganda (od łac. propagare - rozszerzać, rozciągać, krzewić) - celowe działanie zmierzające do ukształtowania określonych poglądów i zachowań zbiorowości lub jednostki, polegające na perswazji intelektualnej i emocjonalnej (czasem z użyciem jednostronnych, etycznie niewłaściwych lub nawet całkowicie fałszywych argumentów). Gdy propaganda zmierza do upowszechnienia trwałych postaw społecznych, poprzez narzucenie lub zmuszenie odbiorców do przyjęcia określonych treści, wtedy stanowi jeden z elementów indoktrynacji.
DZIEDZINY POŁĄCZONE
1. socjologia
2. psychologia
ROLA NAUCZYCIELA
- przywódca,
- wskazuje drogę, która jest jedyna i słuszna,
- naucza i oświeca przekazując uczniom ideologię,
- jest nieomylnym drogowskazem,
ROLA UCZNIA
- dostosowanie się do zaleceń,
- wykazywanie inicjatywy ale jedynie w sprawie popierania idei,
- traktowanie nauki-pracy jako święty obowiązek,
- wykonywanie zadań nadobowiązkowych
CO PEDAGOGIKA TOTALITARNA WNIOSŁA DO WSPÓŁCZESNEJ PEDAGOGIKI
Pedagogika totalitarna była budowana na podłożu pedagogiki państwowej, toteż wniosła do współczesnej pedagogiki iluzję dbania o dobro wspólne. Do pedagogiki wniosła spojrzenie całościowe na proces wychowania poprzez schematy oraz rolę nauczyciela jako niepodważalnego autorytetu. W opozycji do niej wykształtowały się nowe postawy zachowań, zwłaszcza przedsiębiorczych oraz podejście indywidualne do ucznia.
POSTRZEGANIE
Pedagogika totalitarna jest postrzegana negatywnie.
Post został pochwalony 0 razy
|
|