Forum www.ignatianumpedagogika.fora.pl Strona Główna
RejestracjaSzukajFAQUżytkownicyGrupyGalerieZaloguj
notatki

 
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum www.ignatianumpedagogika.fora.pl Strona Główna » Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania Zobacz poprzedni temat
Zobacz następny temat
notatki
Autor Wiadomość
Nat.
Starszy szeregowy



Dołączył: 17 Gru 2009
Posty: 23
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: dziewoja

Post notatki
myślę że najwyższy czas zacząć się dzielić wiedzą zapisaną, koniec roku nadciąga... :)

WYKŁAD Z 17.05.2010

Układ autonomiczny:
Współczulny i przywspółczulny
• Unerwia narządy wewnętrzne
• Każdy narząd ma podwójne unerwienie: współczulne i przywspółczulne
• Zawiera ośrodki i zwoje
• Włókna przedzwojowe (ośrodek – zwój) i zwojowe (zwój ośrodek)
• Ma specjalne transmitery – współczulne – adrenalina, przywspółczulne – acetylocholina

Układ siatkowaty:
System integrujący OUN
Struktura nieswoista – impuls dociera do dużego obszaru kory mózgowej
• Zstępujący
• Wstępujący – decyduje o stanie wzbudzenia komórek mózgowych
o Aktywujący
o Hamujący

Czynność bioelektryczna mózgu:
• Desynchronizacja – podczas czuwania, fale o wysokiej częstotliwości
Fale α (8-14 Hz) czuwanie przy zamkniętych oczach
Fale β (15-30 Hz) czuwanie przy otwartych oczach
• Synchronizacja – podczas snu i narkozy, fale o niskich częstotliwościach
Fale τ (7-4 Hz)
Fale δ (3-1 Hz)

Funkcje układu wstępującego
• Poziom wzbudzenia kory mózgowej
o Sen, czuwanie, koncentracja uwagi
• Rytmia snu i czuwania
• Udział w regulacji emocji
• Część aktywująca:
o Pobudza podprogowo całą korę mózgową, umożliwiając odbiór informacji w stanie czuwania
o Wzmaga desynchronizację w swoistych okolicach kory warunkując procesy spostrzegania
• Część hamująca:
o Dokonuje selekcji impulsów biegnących do swoistych okolic kory (warunek skupienia uwagi)
o Wygasza pobudzenia biegnące nieswoiście do kory (warunek snu)

Układ limbiczny: Popędy, emocje, zachowania popędowe.
Steruje zachowaniami popędowo-emocjonalnymi poprzez:
• Aktywowanie ośrodków popędowych pod wpływem swoistego bodźca, kontrolowanie wyrażanie emocji
• Analizowanie docierających bodźców i nadawanie im określonego ładunku emocjonalnego
• Kierowanie czynnościami ukierunkowanymi na zaspokajanie popędów poprzez pobudzanie ośrodków ruchu mózgu i rdzenia kręgowego
• Wyzwolenie emocji stanów przyjemności, bądź przykrości
• Regulowanie czynności wegetatywnych (np. trawiennych) i somatycznych (np. żucie)

Analizator:
Zespół dróg i ośrodków nerwowych związanych z odbiorem i analizą określonej kategorii bodźców (percepcja, gnozja)
Rozwój układu nerwowego:
1. Neurulacja (16 dzień – 7 tydzień)
2. Formowanie się pęcherzyków mózgowych
3. Formowanie się rdzenia kręgowego
4. Mielinizacja

Uwarunkowania rozwoju UN:
• Stymulacja dokrewna ze strony tarczycy (tyroksynina – mielinizacja)
• Kwas foliowy
• Prawidłowy metabolizm białek i aminokwasów

HORMONY:
• Gruczołowe (np. tarczyca)
• Tkankowe (np. w żołądku)
Warunkiem by hormon zadziałał na narząd jest obecność na powierzchni narządu specyficznego receptora dla tego hormonu.
Mechanizm wydzielania hormonów:
a) Wydzielanie kontrolowane przez układ podwzgórze-przysadka mózgowa (tarczyca, kora nadnerczy, gonady)
b) Wydzielane niezależnie od podwzgórza i przysadki mózgowej (aparat wysypkowy trzustki, część tarczycy wydzielająca kalcytoninę, gruczoły przytarczyczne, rdzeń nadnerczy, szyszynka, grasica)


Typy hormonów:
Podwzgórze -> przysadka -> gruczoł na obwodzie ciała
• Hormony uwalniające podwzgórze:
o Liberyjny
o Statyny
• Hormony tropowe przysadki (pobudzające gruczoły dokrewne)
• Hormony docelowe
Podwzgórze -> przysadka
• Wazopresyna
• Oksytocyna
• Prolaktostatyna
• Prolaktyna
• Somatoliberyna
• Somatotropina
• Somatostatyna

Hormon podwzgórza -> hormon przysadki
a) Tarczyca
Tyreoliberyna -> hormon tyreotropowy TSH
b) Kora nadnerczy
Kortykoliberyna -> hormon adrenokortykotropowy ACTH
c) Gonady
Gonadoliberyna -> hormony gonadotropowe – FSH h. folikulotropowe, LH h. lutenizujące


Hormon tarczycy
a) T3, T4
• Odpowiada za dojrzewanie mózgu, mielinizacje
• Kostnienie szkieletu
• Prawidłowy poziom hormonu wzrostu
b) Kalcytonina
• Obniża poziom wapnia we krwi i przesuwa go do kości
c) Parathormon

Regulacja poziomu cukru we krwi:
• Prawidłowy poziom cukru we krwi jest warunkiem utrzymania homeostazy
• Hipoglikemia – śpiączka hipoglikemiczna – spowodowana niedoborami energetycznymi
• Hiperglikemia – śpiączka spowodowana zatruciem organizmu przez produkty spalania
• INSULINA – glukagon
o Po każdym posiłku wzrasta poziom glukozy we krwi
o Insulina warunkuje przenikanie glukozy z krwi do komórek (obniża poziom cukru we krwi)
o Warunkiem jest obecność receptorów insuliny na powierzchni komórek

Cukrzyca –
1. Insulinozależna – gdy trzustka nie produkuje insuliny
2. Insulinoniezależna – związana z nieprawidłową dietą (zbyt wysoki poziom cukru, ciągła produkcja insuliny, spadek wrażliwości receptorów insulinowych).


Post został pochwalony 1 raz
Śro 17:09, 19 Maj 2010 Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:    
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum www.ignatianumpedagogika.fora.pl Strona Główna » Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do: 
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Design by Freestyle XL / Music Lyrics.
Regulamin